STDA - SuperTwin FunnyBike
2009
 
Team Karera - 2009
 
 

Sessongen startet på SpringNats på Gardermoen første helga i mai.
Spenningen var stor, ny sykkel og nytt team!
 
 

Dette var første turen på ny sykkel, og teamet var mer enn klar for første stevne.
Etter en vinter med gjennomgang av nyinnkjøpt sykkel, og bygging av teambil var endelig SpringNats her.
Sykkelen var nylakkert og vi hadde store forventninger.


Alt fungerte greit i de første dragene, vi ble bedre kjent med sykkelen for hvert gang.
Gleden var stor etter første tur og alt fungerte ok.
Ingen topptider, men gleden var stor når alt viste seg å fungere som forventet. 
Både sjåfør og sykkel, trengte fortsatt en god del trening og tuning.


Videre deltok vi på SummerNats på Gardermoen i juni, sykkelen går stadig bedre og teamet begynner å fungere. 
Fortsatt er det langt fram til de gode tidene sykkelen har prestert i USA, men vi får stadig bekreftet at sykkelen har krefter nok. 
Denne helgen fikk vi beste løp så langt, og reaksjonstid og 60' begynner å nærme seg noe. 
Vi opplevde for første gang problemer med giringen, noe som skulle forfølge oss utover sommeren.

Etter en drøy måned med "ferie" var det tid for sessongens største stevne for vår del; Mantorp i Sverige.
Mantorp er legendarisk som motorsport, og spesielt dragracearrangør.
Med EM-runde både for mc og bil er dette det største stevne i Norden. 
Været var bra når vi ankom på onsdag kveld, men etter en oppstart torsdag morgen oppdaget vi en oljelekasje som måtte fixes - når dette var ok kom regnet!

 


Og regn har vært ett gjennomgangstema denne sommeren - ingen liker vel regn om sommeren, men når man driver med denne typen motorsport er man prisgitt været i enda sterkere grad enn normalt.
Dette stevnet kjører full EM-runde, og da blir vi som kjører nasjonale klasser nedprioritert, men vi fikk en kvalrunde på fredagen, slik at vi fikk plass i elimineringen som startet lørdag. 
Fortsatt hadde vi problemer med giringen, uten at vi hadde funnet årsaken til dette.  Det positive var at reaksjonstiden og starten (60') blir stadig bedre.
Vi hadde beste reaksjonstid i kvalifiseringen i SuperTwin TopGas denne gangen med 0,065 sek og 60'-tid på 1.229sek - dette er vi godt fornøyd med, og det bekrefter at sykkelen fungerer bra bortsett fra giringen.
Mantorp er gøy, 380 påmeldte team, anslagsvis 20.000 publikumere i 4 dager, og masse action.
 
Så var det klart for det største stevne i Norge, DragChallenge på Gardermoen.
I år var det ikke EM, men startfeltet var bra og forventningene høye fra alle deltagere.
Det startet som det ikke skal gjøre på dragrace, med REGN, og dette holdt på til utpå lørdag, og vi fikke en kvalrunde, og igjen girproblemer.
 
Siste stevne på Gardermoen var NM-finaler på RightOn Street Finals.  Nå hadde vi funnet årsaken til girproblemene, en returfjær på girmekanismen var problemet. 
Da dette ble fixet fikk vi endelig den bekreftelsen vi hadde ventet på hele sommeren. Ny pers med 9,077s/232kmt - og det best av alt, giringen fungerte perfekt.
Igjen kom regnet, og vi så fram til siste stevnet på Mosten i Danmark.
Men, som stort sett hele sommeren, så regnet også denne helgen bort.
Vi fikk ett drag, men igjen dukket girproblemet opp igjen - men dette ble enkelt fixet, men da var helgen over.
 
 

 
 
Oppsummering: vi startet opptimistisk og hadde store forventninger, men som en egentlig må forvente så kjørte vi ikke rekordtider umiddelbart. 
Det er helt normalt å oppleve noen innkjøringsproblemer med ny sykkel, enten den er nybygd eller nyinnkjøpt. 
Heldigvis var det bare bagateller, og vi fikk bekreftet at sykkelen har krefter i massevis - og jeg fikk ristet "rusten" av kjøreegenskapene i løpet av sommeren.
I tillegg fikk vi masse nyttige erfaringer for teamet, og har lært mye om drift og vedlikehold av en sykkel i denne klassen. 
Teamet har fungert over all forventning.  Alle har funnet sin rolle, og samarbeidet har fungert meget bra!
 
Vinteren er snart over oss, og planleggingen for 2010 er i full gang.  Motor og gearkasse er plukket ned for gjennomgang og overhaling.  Vi skal skifte karosseri og lakkere sykkelen for å få ett mer moderne "utrykk".


 

HomeNewsRider / BikeTeam/Crew201320102009Image Gallery